Pierwsza strona internetowa to czasami nie lada wyzwanie. Nie wiemy od czego zacząć, gdzie szukać podpowiedzi. Czasami nawet nie wiemy czego tak naprawdę potrzebujemy. Powiedzmy, że chcemy rozpocząć w sieci działania promujące nasz biznes lub zweryfikować czy nasz pomysł na biznes jest strzałem w 10! Jedną z naszych pierwszych myśli będzie „Potrzebuję strony internetowej”.
Taką stronę „testową” (a raczej testującą Twój biznes w sieci) możesz wykonać samodzielnie, ale warto to zrobić z głową i się do tego odpowiednio przygotować.
Dobra, ale od czego mamy zacząć? Jakie techniczne aspekty wziąć pod uwagę? Czego potrzebujemy? Jak zaprojektować taką stronę ? Z jakich elementów powinna się składać? Ile zakładek i co w nich zamieścić? OK... Te wszystkie pytania są właściwe, ale chciałabym Ci pokazać trochę inne podejście do tego tematu. W tym artykule chcę żebyśmy się skupili na „Planie minimum” Twojej strony, czyli od czego tak naprawdę należy zacząć i co pozwoli Ci szybko zrobić stronę internetową, dzięki której pozyskasz pierwszych klientów.
Szybko wcale nie oznacza tandetnie czy mało profesjonalnie ?, a pierwsza strona www nie musi mieć „pierdyliona” zakładek.
Dobrze, zatem czego się dowiesz z tego artykułu:
- Od czego zacząć tworzenie strony
- Czym jest ścieżka klienta
- Rola strony internetowej na ścieżce klienta
- Jakich narzędzi użyć aby niskobudżetowo i efektywnie stworzyć pierwszą stronę
1. Od czego zacząć tworzenie pierwszej strony
Zaskoczę Cię to nie będzie zakup domeny i hostingu ? (choć to oczywiście też jest must have, żeby zrealizować jakąkolwiek stronę internetową, ale o tym w kolejnych artykułach). Zacznijmy jednak od planowania całej strategii działania. Masz produkt/usługę, którą chcę pokazać światu. Zrobisz sobie super stronę dzięki, której pozyskasz pierwszych klientów… Oj możesz się zdziwić jak po uruchomieniu strony będzie ona jak „billboard w lesie” . Dlaczego? Bo obecnie w internetach jest mnóstwo wszystkiego. Sama wyszukiwarka potrzebuje trochę czasu, żeby zaindeksować Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania na konkretne hasło. I to też nie na pierwszej stronie. Oczywiście jeśli masz jakiś niszowy produkt, to być może uzyskasz całkiem dobrą pozycję w wynikach, na rzadko wyszukiwane hasło. Ale co jeśli nie masz niszowego produktu. Jak w takim razie Twoi potencjalni klienci mają się o nim dowiedzieć? Mało tego najlepiej zadaj sobie wcześniej jeszcze jedno bardzo ważne pytanie: Kim są moi potencjalni klienci i gdzie ich znajdę?
A więc pierwszy krok, przed rozpoczęciem pracy nad stroną to przede wszystkim określenie klienta docelowego i zaplanowanie jak ten nasz wymarzony klient ma się w ogóle o nas dowiedzieć, polubić nas i zapoznać się z naszą ofertą, a ostatecznie kupić nasz produkt, czy skorzystać z naszych usług.
2. Czym jest ścieżka klienta
Kolejny etap planowania to określenie ścieżki klienta. Co to takiego ścieżka klienta?
To Proces, jaki przechodzi każdy użytkownik, który Cię jeszcze nie zna, od pierwszego kontaktu z Twoim biznesem do momentu zakupu Twoich usług. Zwykle ten proces rozpoczyna się poza stroną internetową. Jest to pierwszy moment zetknięcia z Twoją marką np. w social media (lub z reklamy czy z polecenia) i wyrobienia sobie o niej jakiegoś zdania. Potem odbiorca przechodzi do głębszego poznania i polubienia marki oraz zaangażowania się.
Zapewne na początku Twojej drogi biznesowej jeszcze nie wiesz dokładnie jak klienci będą się poruszać po Twojej witrynie. Może pojawić się wiele różnych pomysłów, warto jednak ograniczyć się do jednej konkretnej ścieżki aby było nam łatwiej panować nad tym procesem. Zawsze stronę internetową można rozbudować o kolejne elementy. Zatem zamiast na początku skupiać się już na wszystkich możliwych kierunkach wybieramy jeden konkretny.
Przykład:
Planując pierwszą stronę internetową, często zakładamy, że taka strona powinna mieć stronę główną plus co najmniej 3 zakładki np. O mnie (szczegółowy opis Ciebie lub Twojej firmy), Oferta (szczegółowy opis tego czym się zajmujesz), Kontakt. Dodatkowo chcemy dodać bloga (bo większość stron go ma) a najlepiej jeszcze zrobić sklep internetowy aby oprócz usług móc zarabiać na produktach cyfrowych. I to jest ok tylko na początku biznesu, kiedy liczy się każda złotówka, nie koniecznie chcesz wydać kilka „tysi” na stronę internetową. Możesz spróbować zrobić stronę własnymi rękami, bez przewodnictwa kogoś, kto się na tym zna, ale cały ten proces może okazać się czarną magią i w efekcie zniechęcisz się, opóźniasz start lub strona nie startuje, więc nawet nie masz jak zmierzyć, czy witryna przynosi Ci jakieś efekty.
Jeśli dasz klientom wiele dróg, wiele opcji na stronie to odwiedzający pójdą tymi różnymi drogami, przez co rozproszy to uwagę klienta. Mając wiele opcji do zaoferowania na samym początku będzie Ci trudno kierować ruchu na stronę bo:
- nie będziesz wiedzieć o czym konkretnie mówić, jak dać się poznać (bo będzie za dużo tematów i każdy będzie wydawał się ważny)
- nie będziesz mieć określonego celu poszczególnych podstron
- lub też potencjalni klienci będą trafiać do Ciebie z różnymi problemami i zamiast konkretnych rozwiązań zobaczą bardzo ogólne opisy, które mogą być skierowane do wszystkich i do nikogo.
Zatem zamiast skupiać się na każdej możliwej ścieżce, skup się na jednej i opracuj swój Plan Minimum.
3. Rola strony internetowej na ścieżce klienta
Ścieżka klienta składa się z kilku etapów. Jakie etapy powinny znaleźć się w Planie Minium?
ETAP I Zapoznanie z Marką
Aby zrealizować pierwszy fundamentalny etap możesz użyć mediów społecznościowych lub reklamy (na Facebooku czy za pomocą Google Ads). Za pośrednictwem tych kanałów możesz przedstawić swoją markę i aktywnie zachęcać odbiorcę do przejścia do kolejnego etapu…
ETAP II Twoja strona internetowa
Twoja strona internetowa to miejsce, w którym odbiorca może wyrobić sobie dobre zdanie o Twojej marce. Aby tak się stało należy pamiętać o tym aby strona wyglądała profesjonalnie, aby była spójna z mediami społecznościowymi, czy też reklamami oraz aby dawała wartość Twojemu odbiorcy. Jak to osiągnąć? Twoi odbiorcy trafiają na Ciebie zazwyczaj dlatego, że szukają rozwiązań, wskazówek, podpowiedzi na konkretny problem. Jeśli w początkowej fazie dobrze zdefiniujesz potrzeby swojego wymarzonego klienta możesz zaoferować mu coś wartościowego w zamian za zapis na listę mailową. Jeśli Twój prezent za zapis okaże się bogaty, trafiony, odbiorca wyrobi sobie o Tobie bardzo dobrą opinię. I z pewnością przejdzie do kolejnego etapu, jakim jest ….
ETAP III Zaufanie
Po zapisie na listę mailową i pobraniu prezentu, odbiorca pozostaje z Tobą w kontakcie. Teraz czas na zdobycie zaufania, czyli wysyłkę 3-5 wiadomości mailowych w odstępie kilku dni. Możesz zdobyć zaufanie klienta na kilka sposobów, przykładowo:
- Możesz opowiedzieć odbiorcy swoją historię i motywacje, które doprowadziły Cię do momentu, w którym jesteś teraz.
- Możesz też przedstawić, problemy które może mieć Twój odbiorca, a które Ty rozwiązujesz swoją ofertą.
- Wreszcie możesz także opowiedzieć historie swoich klientów, którzy skorzystali z Twojej oferty i pożegnali się z problemem.
Informacje przesyłane w rozsądnych ilościach dają odbiorcy czas na przemyślenie i ukształtowanie się potrzeby skorzystania z Twoich produktów lub usług. Pozwalają dać się przekonać, że Ty jesteś tym, czego odbiorca potrzebuje. I wtedy odbiorca przesuwa się do kolejnego etapu…
ETAP IV Zapoznanie z ofertą
W ostatnim mailu jest czas na przesłanie Twojej oferty. Dopiero teraz odbiorca jest już gotowy, żeby zapoznać się z tym, co i ile kosztuje, jak możecie współpracować, jaki produkt będzie najlepszy na jego problemy. W Planie Minimum oferta jest naturalnym przedłużeniem procesu, bez „wciskania” czegoś na siłę. Jeśli obserwujący nie potrzebuje oferowanych przez Ciebie usług, opuści Twoją listę mailową zanim otrzyma ofertę. Jednak jeśli dotrze do tego miejsca, to jest duża szansa na przesunięcie się na…
ETAP V Podjęcie decyzji o zakupie
Przesyłając ofertę, pamiętaj o wyznaczeniu kolejnego kroku i podaniu jasnych wytycznych odnośnie możliwości kontaktu.
4. Jakich narzędzi użyć aby niskobudżetowo i efektywnie stworzyć pierwszą stronę
Jak widzisz, strona internetowa nie powinna być celem samym w sobie, a jedynie narzędziem do osiągnięcia celu.
Aby wykonać Plan Minimum potrzebujesz tak naprawdę:
- Reklamy na FB lub Google Ads, lub też fanpage albo konta na Instagramie aby zbudować bazę odbiorców
- domeny i serwera oraz strony typu One Page / Landing Page – możesz taką stronę wykonać samodzielnie przy użyciu WordPressa (darmowe oprogramowanie) - możesz też skorzystać z pagebuilderów, które ułatwią pracę nad stroną np. Brizy, z którego ja korzystam
- prezentu do pobrania – sprawdzi się ebook (wykonany np. w Canva) albo jakieś gotowce: arkusze kalkulacyjne czy szablony
- programu do mailingu (np. Mailerlite, bezpłatnego do 1000 subskrybentów) obsługującego automatyczne wysyłki maili
Jeśli na dziś nie wiesz, od czego zacząć, to mam nadzieję, że choć trochę ten artykuł Ci w tym pomoże.